На допомогу учням

Виконання індивідуальних завдань

Візитка спосіб представлення літературного героя.
  1. Ім’я героя
  2. Прізвище.
  3. Вік.
  4. Соціальне походження.
  5. Зовнішність (портретна характеристика).
  6. Рід занять.
  7. Риси характеру.

Паспорт твору – спосіб представлення художнього твору:
  1. Назва твору.
  2. Рік написання.
  3. Історія створення.
  4. Жанр.
  5. Тема.
  6. Ідея.
  7. Епіграф (якщо є).
  8. Головні герої.


Твір за метафорою – складається з шести характеристик слова-мети, що розташовані у певній послідовності:
Тема: «Маленький принц».
1-й рядок – колір  (білий, жовтий);
2-й рядок – смак  (полуниці);
3-й рядок – запах (троянд);
4-й рядок – зовнішність  (милий, спокійний хлопчина);
5-й рядок – звук (спокійної морської хвилі);          
6-й рядок – емоції, почуття (сум переживання за втраченим дитинством дорослих). 


Загальні вимоги до написання есе
Есе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання і не претендує на вичерпне і визначальне трактування теми.
На відміну від реферату, який адресується будь-якому слухачеві есе – це ближче до репліки, що адресується підготовленому слухачу. Тобто людині, яка вже має уяву, про що йде мова. Власне, така «адресність» дозволяє автору есе зосередити увагу на розкритті нового змісту, а не нагромаджувати різними службовими деталями викладення матеріалу в письмовому форматі.
Поради щодо побудови есе:
  • Будь-який твір есе варто розпочати зі вступу, в якому має бути висвітлено загальний підхід до теми, вступ повинен містити проблемне завдання і відповідь на поставлене питання. Автор есе не має права описувати все, що йому відомо в обсязі заданої теми, а лише те, що буде творчою відповіддю на поставлене питання у темі. Упродовж усього есе необхідно підкреслювати зв'язок поданих фактів з тезою.
  • Основна частина есе вибудовується з метою переконання читача. Для цього автор есе має використати вагомі аргументи. Спочатку варто викласти головні ідеї та факти, які підтверджуватимуть приклади до цих ідей.
  • Есе має містити озвучену кінцівку. При цьому зовсім не важливо, кінець є ствердженням будь-чого, запитанням чи статочно не завершеними роздумами. Вдалим варіантом завершення есе вважається використання афоризмів і цитат.

Як підготуватись до твору-роздуму про  літературного героя
Пам'ятка
  1. Продумайте, що вас хвилює, цікавить, з чим ви не по­годжуєтеся.
  2. Прослідкуйте за текстом, як письменник розкриває характер героя, його вчинки. Зверніть увагу на художні де­талі, які допомагають вам зробити висновок щодо ставлен­ня автора до героя. Поміркуйте, чи погоджуєтеся ви з дум­кою автора.
  3. Зробіть необхідні вибірки з тексту, які допоможуть вам написати твір.
  4. Відповідно до структури твору — вступу, основної частини, що складається з тез та доказів, висновку — до­беріть додатковий матеріал (епіграф, цитати, факти), що стануть у пригоді при написанні твору.
  5. Спочатку напишіть твір на чернетці.
  6. Працюючи над вступною частиною твору, пам'ятай­ те, що мета її — підвести до розуміння вашої головної дум­ки.
  7. В основній частині твору викладайте свої думки та обов'язково аргументуйте їх. Намагайтеся уникати просто­го переказу епізодів твору. Пам'ятайте, що докази можуть бути як прямі, так І від протилежного. Вживайте тільки ті слова, значення яких ви знаєте; Ухиляйтеся від повторен­ня одних і тих же слів.
  8. У заключній частині твору зробіть емоційний обгрун­тований висновок щодо вашого ставлення до героя, про якого ви пишете.
  9. Прочитайте написане; перевірте зміст, послідовність викладу, грамотність, прослідкуйте за розділовими знаками.
  10. Перевірте написане, подивіться, чи немає описок іпропусків букв

Як писати твір компаративного характеру
Пам'ятка
1. Розпочинаючи роботу над твором, грунтовно про­ думай його тему.
2. Визнач головну ідею твору.
3. Склади план, добери епіграф, що буде відповідати темі твору та розкривати його головну думку.
4. Визнач, що об'єднує та вирізняє твори, які ти аналізуєш.
5. Продумай, який цитатний матеріал з обох творів ти використаєш для аргументації своєї думки.
6. Порівнюючи твори, не забувай про композиційні засоби викладання думок. А саме:
- інтригуючий поча­ток;
- послідовне розгортання тези;
- хід роздумів у формі «запитання-відповідь»;
- контрастне зіставлення аргументів;
- експресивний висновок.
7. Викладаючи у творі свої думки, не забувай, що во­ни мають бути пов'язані з темою та головною ідеєю твору.
8. Звертай увагу на співрозмірність частин твору.
9. Слідкуй за тим, щоб твої думки розкривалися послідовно, щоб кожне попереднє речення було логічно пов'язане з наступним.
10. Формулюючи речення, намагайся, щоб твоя дум­ка була висловлена точно, просто, ясно, образно та не допускала подвійного тлумачення.

Підсумкова контрольна робота 1 семестр

Варіант 1

Початковий та середній  рівні

1. О. Пушкін народився у:

а) Петербурзі; б) Москві; в) Михайлівському.

2. Жанр «Героя нашого часу»:

а) морально-психологічний роман; б) соціально-психологічний роман;

в) філософський роман.

3. Вірш «Я вас любив...» присвячено:

а) К.Л.Бакуніній; б) П. Осиповій; в) А. Керн.

4. Чим любив займатися Лермонтов у дитинстві:

а) читати;  б) малювати;  в) грати на скрипці?

5. Роман «Євгеній Онєгін» 0. Пушкін почав писати у:

а) 1823 році; б) 1824 році; в) 1825 році.

6. Який воїнський чин отримав Лермонтов після закінчення Школи гвардійських підпрапорщиків:

а) юнкер;   б) підпрапорщик;   в) офіцер Гусарського полку?

Достатній рівень

1. Установіть відповідність між поетичним рядком і назвою твору.


1 «То, Правдо, промінь

твій жорстокий

Вернув мене у ниций світ»

2 «І все це своїм співом

Зробила Лорелей»

3 «Той сум, оті тяжкі зітхання

Прийшли до нас згодом самі»

А «Мій дух як ніч…»

Б «Не знаю, що стало зо мною…»

В «Коли розлучаються двоє…»

Г «Хотів би жити знов у горах…»


2. Визначте тему та мотиви  поеми «Мазепа» Дж. Байрона.

3. Прочитайте фрагмент твору та укажіть назву твору та його автора.

 

— Чому тремтиш ти, мій сину, щомить?

— Король вільшаний он там стоїть!

Він у короні, хвостатий пан!

— То, сину, вранішній туман!

Високий рівень

9 Напишіть міні-твір на одну із запропонованих тем:

1.Твору Дж. Байрона «Мазепа» властива яскрава символіка. Розкрийте її сутність.

2. «Радість — всесвіту пружина, / Радість — творчості душа…» — стверджував Ф. Шиллер. Чи згодні ви з думкою автора?

3. Роман у віршах « Євгеній Онєгін» - нове слово про життя та кохання.

 

 

9 клас Підсумкова контрольна робота 1 семестр

Варіант 2

Початковий та середній  рівні

1. Укажіть твір, який за жанром є романом.

А «Вільшаний король» Й. В. Ґете;

Б «Прометей» Й. В. Ґете;

В «Мандри Лемюеля Гуллівера» Дж. Свіфта;

Г «До радості» Ф. Шиллера.

2. Позначте назву твору, який став гімном Євросоюзу.

А «Травнева пісня»;

Б «Прометей»;

В «До радості»;

Г «Вільшаний король».

3. Назвіть твір з елементами соціальної фантастики.

А «Мандри Лемюеля Гуллівера»;

Б «Прометей»;

В «До радості»;

Г «Вільшаний король».

4. Яка повна назва твору Дж. Свіфта про пригоди Гуллівера?

А «Мандри Лемюеля Гуллівера»;

Б «Мандри до різних далеких країн світу Лемюеля Гуллівера, спочатку лікаря, а потім капітана кількох кораблів»;

В «Захоплива розповідь про незвичайні пригоди та мандри Лемюеля Гуллівера».

5. Визначте ознаку романтизму.

А Дотримання правил «трьох єдностей»;

Б обов’язкове використання античної міфології;

В зображення виняткового характеру у виняткових обставинах;

Г поділ жанрів на «високі» і «низькі».

6. Укажіть назву поетичної збірки Г. Гейне.

А «Коли розлучаються двоє…»;

Б «Книга пісень»;

В «Ліричне інтермецо»;

Г «Юнацькі страждання».

Достатній  рівень

1. Установіть відповідність між героями роману «Євгеній Онєгін» та їхніми авторськими характеристиками.

а) Євгеній Онєгін;

б) Ленський;

в) Тетяна Ларина;

г) Ольга Ларина.

1) «Як рано міг він хитрувати, Ховати надію, ревнувати...»;

2) «Він майстер був посперечатись,І гостро, й тупо відказати...»;

3) «Слухняна, завжди непримхлива, Весела завжди, як весна...»;

4) «Печальна, дика, мовчазлива, Неначе сарна, полохлива...»;

5) «Душею мрійник геттінгенський, Красунь, стрункий, як очерет, Поклонник Канта і поет...»  

2.Хто  з   європейських  поетів-романтиків  був  ідеалом  для  М.   Лермонтова? 

 3. Визначити проблематику роману М.  Лермонтова « Героя нашого часу»?  

Високий рівень

9 Напишіть міні-твір на одну із запропонованих тем:

 «Кохання в ліриці Г. Гейне»

  Кого ви назвали б героєм свого часу?

  Над чим сміється Джонатан Свіфт?

 

 

 


Завдання до теми «Відродження» 8 клас
«Уважний читач»
Тести для перевірки знань загальної характеристики
доби Відродження
1.     Батьківщиною європейського Відродження була:
А) Іспанія;
Б) Англія;
В) Італія.
2.     Хронологічні межі доби Відродження:
А) XIV-кінець XVII ст.;
Б) друга половина XV – середина XVII.;
В) початок XVXVI ст..
3.     Духовною основою епохи Відродження є:
А) гуманізм;
Б) песимізм;
В) розквіт церкви.
4.     Вказати синонім до назви доба Відродження:
А) Ренесанс;
Б) Новий час;
В) доба Просвітництва.
5.     Хто з відомих діячів винайшов друкарство:
А) М. Коперник;
Б) Й. Гутенберг;
В) Г. Галілей?
6.     Доба Ренесансу відроджувала традиції:
А) античні;
Б) середньовічні;
В) створювала нове мистецтво.
7.     Культурних діячів доби Відродження називали:
А) гуманістами;
Б) філософами;
В) ідеалістами.
8.     Термін «Ренесанс» в перекладі з французької  мови означає:
А) занепад;
Б) розквіт;
В) відродження.

9.     Період розквіту Відродження припадає на:
А) Раннє Відродження;
Б) Північне Відродження;
В) Високе Відродження.
10.                        Предтечею Відродження вважається поет Середньовіччя:
А) Омар Хайям;
Б) Лі Бо;
В) Данте Аліг’єрі.
11.  Небувалого розквіту в добу Відродження досягло:
А) мистецтво;
Б) утопія;
В) філософія.
12.  Розум людини возвеличували такі філософи:
А) Васко да Гама та Хр. Колумб;
Б) М. Коперник та Г. Галілей;
В) Є. Ротердамський та М. Монтеня.

Франческо Петрарка. Біографія.
«Доповніть речення»
1.     Франческо Петрарка народився … .
2.     Він народився у місті … .
3.     Італійський поет був … .
4.     1302 році батька поета  … .
5.     У місті Авіньйон отримав … .
6.     В 1320 році разом із братами їде в Болонський університет вчитися … .
7.     Після смерті батька Франческо приймає … .
8.     В авіньйонській  церкві Св. Клари Петрарка в перше зустрічає жінку на ім’я … , яка викликає у нього … .
9.     Своє кохання до Лаури висловлює у … .
10.    … так називали книгу,  у яку ввійшло близько дев’яносто сонетів
11.    8 квітня 1341 р. за рішенням …  його було увінчано … .
12.   Поет помер у місті … . 


Сонети Франческо Петрарка
Робота в групах
І група сонет 61
1.     Яким є настрій сонета?
2.     Як створюється образ ідеального кохання?
3.     Чому в сонеті відсутнє ім’я коханої?
4.     Яким змальовано ліричного героя?
5.     Які художні засоби використовує поет, щоб відтворити свої почуття?

ІІ група сонет 132
1.     Про що розмірковує ліричний герой твору?
2.     Що змушує його страждати?
3.     Чому поет використовує риторичні запитання і звертання у сонеті?
4.     Які дві сторони кохання бачить герой сонету?
5.     З якою метою автор використовує художні засоби?

ІІІ група сонет 267
1.     Які нові відтінки почуття з’являються у цьому сонеті?
2.     Як за допомогою повторів Петрарка передає почуття?
3.     З якою метою автор використовує питальні речення?
4.     Які художні засоби використовує автор для створення образу коханої?
5.     Чим відрізняються за змістом строфи між собою?

Вільям Шекспір. Життєвий і творчий шлях
«Закінчи речення»
1.     «Найвидатніший англійський поет і драматург, творчість якого є вершиною …» .
2.     «У 1587 році Шекспір покинув сімю, рідне місто і подався …» .
3.     «За Якова І трупа Вільяма отримала статус …» .
4.     «Поет вніс у традиційний сонет чи мало нового: …» .
5.     «Сонет як форму недаремно називають …» .
6.     «Справжня перлина світової поезії - …» .
7.     «У сонеті 66 смерті автор в останніх двох рядках протиставляє …» .
8.     «Героями сонетів виступають …» .
9.     «У віршах Шекспір розповідає про …» .
10. «У сонетах поет порушує коло тем і проблем а саме: …» .
11. «Для відтворення головної думки сонета 116 перекладач використовує такі художні засоби …» .
12.  «Кохана Шекспіра із сонету 130 схожа на героїнь віршів …» .       

Вільям Шекспір трагедія «Ромео і Джульєтта»
«Впізнай героя за його реплікою»
1.     «Мій дух скорився й замовк, а я ж не змовчу.
Від гніву й сорому я весь тремчу!
Це вторгнення зухвале стерплю нині,
Та згодом в жовч обернеться терпіння!»  
                                                      
2.     «Як ти  зайшов сюди, скажи, й навіщо?
Як міг ти перелізти через мур?
Адже високий він і не приступний».

3.      «Своїм плащем мене прикриє ніч,
Та, як не любиш ти, - нехай знаходять…»

4.  «Якщо ви бажаєте,синьйоре, я до ваших послуг. 
     Я служу хазяїнові не гіршому, ніж ваш».
                                                                                                         
5.     «Я зараз, зараз! Ну ходім, ходім!
Останній гість вже залишив наш дім».

6.      «Благаю вас, синьйоре, заспокойтесь!
У вас палають очі, й ви бліді, -
Віщує це нещастя …»
                                                      
7.     «Моя любове! О моя дружино!
Смерть випила твого дихання мед,
Ти не змогла твоєї вроди взяти».

8.      «Я чую шум. Ходім з цього гнізда
Зарази, смерті і тяжкого сну.
Наш замір вища сила зруйнувала,
Не наша. Ми противитись не можем».

9.      «Світає … хтіла б я, щоб ти пішов,
Але не далі, аніж птах отой,
Який літає на шовковій нитці».
                                                   

10.   «Та де там! Що ви кажете! Він був
Тому два роки ще неповнолітній».
                                     
11.  «Народ по вулицях гука: «Ромео!»
А хто – «Джульєтта!», хто – «Паріс!». Біжать
Всі з зойками до нашої гробниці».
                                                    
12. «Не визирає сонце з-поза хмар …
 Похмурий мир приніс світанок нам».

Мігель де Сервантес Сааведра. Біографія.
Літературна гра
«Про що говорять дати»
1.     29 вересня 1547р. … -
2.     1557р. … -
3.     1568 р. … -
4.     25 вересня … -
5.     1570р. … -
6.     1575р. … -
7.     1580р. … -
8.     1590р. … -
9.     1602р. … -
10.  1604р. … -
11.  Наприкінці 1615р. … -
12. 23 квітня 1616р. … - .

Роман «Дон Кіхот»
«Уважний читач»
Тести для перевірки знань змісту роману.
1.     Справжнє ім’я Дон Кіхота:
А) Алек Кохене;
Б) Алекс Кіхане;
В) Аленсо Кіхано.
2.     Посвята Дон Кіхота у лицарі відбулася у :
А) корчмі;
 Б) церкві;
В) королівському палаці.
3.     Гідальго вступив у бій з вітряками, тому що:
А) вони йому заважали;
Б) його попросив Санчо;
В) вони здалися йому лихими велетнями.
4.     Мрія Санчо Панси:
А) розбагатіти;
Б) отримати дворянський титул;
В) стати губернатором.
5.     Улюблене заняття Дон Кіхота:
А) читання лицарських романів;
Б) риболовля та мисливство;
В) віршування.
6.     Лицарем Сумного Образу Дон Кіхота назвав:
А) герцог;
Б) Санчо Панса;
В) корчмар.
7.     Яку мету поставив Дон Кіхот, вирушаючи в мандри:
А) стати багатим;
Б) творити добро і справедливість;
В) закохати в себе Дульсінею?
8.     Санчо Панса став:
А) губернатором Баратарії;
Б) віце-королем Мавританії;
В) мером Коледонії.
9.     Як галерники віддячили Дон Кіхотові за своє визволення:
А) пішли до Тобоса й уславили Дон Кіхота перед його дамою серця;
Б) побили його камінням і пограбували;
В) чемно подякували лицареві та пішли своєю дорогою.
10.   Що є для гідальго найціннішим скарбом:
А) воля;
Б) багатство;
В) влада?
11.  За шолом Дон Кіхотові правив (ла):
А) каструля;
Б) мідниця для гоління;
В) казанок.
12. Ким був Санчо Панса:
А) землеробом;
Б) ремісником;
В) герцогом.

Робота в групах з текстом роману
І група
1.     Чому твір «Дон Кіхот» можна назвати пародією на лицарський роман?
2.     Назвіть подвиги, які звершив Дон Кіхот.
3.     У чому сила і слабкість «премудрого гідальго»?
4.     Які риси Дон Кіхота проявились під час його подорожей?
5.     Чи варто було боротися з вітряками Лицарю Сумного Образу?

ІІ група
1.     Яких традицій лицарства дотримується «премудрий гідальго»?
2.     Чому образ Дон Кіхота можна вважати як комічним, так і трагічним?
3.     Яким був результат подвигів Дон Кіхота?
4.     Чи є Санчо Панса і Дон Кіхот антиподами?
5.     Чому Дон Кіхота вважають «вічним образом»?

ІІІ група
1.     Про що мріяв гідальго вирушаючи у подвиги?
2.     Чому Дон Кіхота дивує те, що «люди, яким він зробив стільки добра, так погано повелися з ним»?
3.     Хто і чому дав Дон Кіхотові прізвисько Лицар Сумного Образу?
4.     Що приваблювало Санчо Панса в цій подорожі?
5.     Які почуття викликає у вас Дон Кіхот?

Творчість Франсуа Війона
«Дай відповіді на запитання»
1.     Справжнє ім’я Франсуа Війона  
2.     У якому місті народився поет?
3.     Представником, якого народу є Ф. Війон?
4.     Перший французький лірик….
5.     Де здобув освіту поет?
6.     До якого жанру належить твір «Балада прикмет»?
7.     Що знає ліричний герой у «Баладі прикмет»?
8.     На чому розумівся герой балади?
9.     Кого не зміг пізнати ліричний герой?
10. За чим автор «Балади прикмет» визначає сенс життя?
11. Які засоби виразності використовує поет у творі?
12. Хто перекладав твір Війона «Балада прикмет»?

«Впізнай автора»
1.     Його часто нагороджують такими епітетами, як поет-волоцюга, розбишака, злочинець. Дійсно, усе життя поета – це низка нещасливих випадків і свідомих правопорушень. Він брав участь у студентських бешкетах, не раз відбував покарання у в’язницях, був засуджений до страти, а потім помилуваний.                                                                         

2.     Своє кохання до жінки, яку зустрів у церкві св. Клари поет висловлює в сонетах.                                                                                

3.     Народився в сімї  хірурга. Прожив героїчне життя, сповнене поневірянь і злигоднів. Брав участь у знаменитій морській битві при Лепанто, яка тривала три години.                                                          

4.     Сьогодні письменник відомий цілому світові. Він написав 154 сонети, 37 п’єс, декілька поем. Вони перекладені майже на всі мови світу. Драматург створив біля тисячі художніх образів епохи Відродження, у його творах прославляється чесна дружба і піднесене кохання. Творець утопічно вірить у кінцеву перемогу добра, гуманних начал у людині.

5.     Блискучий поет і лінгвіст, знавець 18 мов, геніальний перекладач, який подарував українському читачеві понад 1000 видатних творів світової літератури 100 авторів. Цікаво, що до 5 років майбутній геній українського мовознавства не говорив.


6.     Ставши письменником, він створює кілька творів, з яких вирізняються трагедія «Нумансія», пасторальний роман «Галатея», роман «Мандри Персилеса і Сіхізмунди», збірка «Повчальні новели», сатирична поема «Подорож на Парнас» та інші.

Немає коментарів:

Дописати коментар